Nordlendinger stoppes ved grensa!

 

Fra og med den 26. juni må alle nordnorske statsborgere ha maskinlesbart pass om de ønsker å reise visumfritt inn i Sør-Norge.

 

Etter mange utsettelser og endringer er det definitivt: Nordlendinger som ankommer Nord-Trønderske grensestasjoner, må fra og med den 26. juni altså enten ha maskinlesbart pass eller visum til Sør-Norge. Har man bare gammeldags nordnorsk pass uten visum, slipper man ikke inn i Sør-Norge.

 

Konsul Ellen M. Jahre ved den Sør-Norske ambassaden i Tromsø medgir at det har vært mange forvirrende meldinger om denne saken, som i høy grad angår de omkring 100 000 nordlendingene som hvert år besøker Sør-Norge. Hun ber om at man inntil videre glemmer alle meldinger om biometriske pass og om mulige utsettelser av regelendringer:

 

- Om man forsøker å gå om bord i et fly for eksempel fra Nord-Norge som skal lande i Sør-Norge etter klokken 00.00 den 26. juni 2005 og man er uten maskinlesbart pass eller visum, vil man bli avvist før avreise. Om man mot formodning likevel skulle klare å lande på en Sør-Norsk flyplass, vil flyselskapet få en bot på 20 000 kroner. Flyselskapet vil ha plikt til å få vedkommende tilbake til Nord-Norge, men man kan også risikere å bli satt i forvaring i Sør-Norge, sier hun.

 

Dersom man blir avvist på f.eks. Tromsø Lufthavn i det man skal gå om bord i et fly med kurs for Sør-Norge, nytter det ikke å komme til ambassaden i Tromsø og be om nødvisum. Et nødvisum vil bare bli utstedt i svært spesielle tilfeller, der det bokstavelig talt gjelder liv og død.

 

 

 

Visumprosedyren.
Ønsker man å skaffe seg et normalt Sør-Norsk visum, må man først stille seg i køen for å få en intervjuavtale på ambassaden. Hvis alt er i orden med søkeren, trenger ambassaden mellom fem og ti arbeidsdager for å utstede visumet.

 

- Har man først fått visum til Sør-Norge, er det likegyldig hva slags pass man har. Sørnorske visa inneholder et biometrisk fingeravtrykk som gir helt sikker identifisering av den personen det gjelder. Personer som har eller skaffer seg visum, kommer dermed inn i Sør-Norge også med ikke-maskinlesbart pass, slår konsul Jahre fast.

 

De aller fleste nordlendinger som besøker Sør-Norge, trenger imidlertid ikke visum så fremt de har maskinlesbart pass. Det gjelder først og fremst vanlige turister, dernest forretningsfolk som drar til Sør-Norge for å delta på et møte eller lignende. - Studenter, personer som skal arbeide i Sør-Norge og ikke minst journalister som skal utføre journalistisk arbeid, trenger derimot definitivt visum, sier hun.

 

Er man i tvil om man trenger visum eller ikke, bør man gå inn på ambassadens hjemmeside: www.soer-Norge.no. Den beste måten å henvende seg til ambassaden på, er ved hjelp av e-post. Den blir besvart raskt og effektivt, lover Jahre.

 

Mange vil ringe.
- Etter 26. juni er jeg helt sikker på at vi får en del telefoner fra folk som ber oss om å utstede nødvisum til dem. Jeg vil understreke at alle som ønsker å besøke Sør-Norge, selv har plikt til å sette seg inn i bestemmelsene. Vi kan opplyse om hva bestemmelsene er, men vi kan ikke løse alle problemer som måtte oppstå etter at folk har unnlatt å følge reglene, sier konsul Ellen M. Jahre.


Jeg er s redd for fly!

Flyskrekk 

 

Jeg har siden min første flytur i 1985 vært alvorlig redd for å fly. Bare tanken på å gå ombord i en slik doning skremmer meg så jeg nesten blir kvalm. I helgen ble jeg invitert på en reise av en god venn. Han hadde vunnet noen flybilletter og kunne tenke seg at vi tok en helg til Praha. Og jeg elsker Praha!

 

Så hva gjør jeg nå. Jeg har flydd mange ganger. Sist gang på min bryllupsreise til Sorrento i Italia. Jeg har også vært i USA, Hellas og Spania. Så jeg har jo gjort dette mange ganger før. Allikevel er jeg nå en skjelvende geleklump. Tanken på å gå ombord i et fly har blitt så avskrekkende at jeg ikke tror jeg får det til. Så hva var løsning de gangene jeg har flydd før?

 

Alkohol! Ja, alkohol har vært en redning. Jeg har skylt ned utallige mengder med øl, vin og sprit på mine flyreiser. Og har dermed fått en ganske våt start på ferien. Fyllesyk allerede før jeg er fremme. Og siden jeg tross alt har flydd ned, må jeg jo selvfølgelig fly hjem også. Og derfor har jeg ofte vært i et alkoholslør i store deler av ferien slik at jeg ikke behøver å forholde meg til angsten som trykker på.

 

Vel, det var før. Jeg har ikke lyst til å drikke uante mengder sprit for å gå opp i et fly lenger. Jeg har blitt så redd for å bli fyllesyk. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til uten ved hjelp av et glass (eller fem) med blankt. Kanskje finnes det en mirakelkur? En slik flott kur der en mann eller kvinne med hypnotiske evner knipser i fingrene og setter sitt blikk rett inn i sjelen min. Det må vel finnes. Men så er det det da, at jeg er redd for å bli hypnotisert. Veldig redd. Tenkt om de hypnotiserer meg så mye at jeg aldri blir normal igjen!?

 

Så det dropper jeg. Hva med sex? Sex tar tankene på alt annet som Plumbo på tett vask. Jeg tror jeg kunne klart en flytur eller to hvis jeg samtidig hadde sex. Men jeg kan jo ikke akkurat holde på med det hele tiden. Andre skal vel også benytte toalettet. Og så er det jo ikke kjæresten som har invitert meg med på flytur. Det er også et lite problem. Min venn er en hyggelig fyr, men jeg tror ikke han og jeg ville få det helt til på det seksuelle plan.

 

Så der røyk den muligheten. Da står jeg igjen med enten sterke sovepiller, kraftige nervepiller eller en fet joint. Sovepiller går ikke, for ingen er villig til å bære meg ut av flyet. Nervepiller er utelukket da legen min sikkert ikke skriver ut sånt noe for litt flyskrekk og tre dager i Praha (Det gjelder vel strengt tatt sovepiller også). Og jeg er livredd for å spise piller. Da er det bare canabis igjen. Og jeg får så fort noia når jeg røyker, så det blir et alt for stort sjansespill.

 

Da er det bare to alternativer igjen. Bestille turen, late som om jeg skal følge min venn til flyplassen og overbevise meg selv at jeg nok burde følge ham helt inn i flyet. Der ber jeg damen i uniform om å spenne meg fast i en stol og....eller jeg kan rett og slett bare bli hjemme. Min venn har da mange venner. Hvorfor skal han absolutt dra meg med på flytur!

 

 


 

 

Dette visste du ikke om flyging

 

REDD FOR TURBULENS?

Turbulens kan være ubehagelig, men det er ikke farlig. Flyet er bygget for å tåle ekstreme påkjenninger.

 

REDD FOR AT FLYET SKAL FALLE?

Fordi vi har en innebygget reflektorisk redsel for å falle, merker vi mennesker den minste fallbevegelse. I blant har vi følelsen av at et fly faller flere meter, for ikke å si flere hundre meter - i virkeligheten dreier det seg snarere om centimeter. Hvis et fly falt så mye som to meter, ville alle løse gjenstander, og passasjerer som ikke var fastspent, fare opp i taket - og det er det ikke ofte man opplever. Sammenlign hvor lite kaffekoppen din beveger seg i flyet - mot hvordan den ville oppføre seg i en bil på en rett motorvei.

 

REDD FOR AT NABOENS MOBILTELEFON SKAL FORSTYRRE DE ELEKTRONISKE INSTRUMENTENE I COCKPITEN?

 Ingen fare; hvis det er tegn til slike forstyrrelser fra kabinen, blir det gitt beskjed fra cockpiten.

 

REDD FOR AT LYNET SKAL SLÅ NED I FLYET?

Fordi flyet ikke har kontakt med jorden, blir det ikke noe egentlig lynnedslag. Lynet passerer på utsiden av flyet og går gjerne ut gjennom lynavlederne ytterst på vingene. Lynnedslag KAN i sjeldne tilfeller påvirke instrumentene ombord, i så fall vil flyet gå ned på nærmeste flyplass. I alle fall blir flyet kontrollert ekstra nøye etter at det har vært utsatt for lyn.

 

REDD FOR AT MOTORENE SKAL STANSE OG FLYET FALLE RETT NED?

Alle passasjerfly her minst to motorer, og de kan både fly og lande med bare en motor. Og selv om begge eller alle motorene stanset - noe som aldri har hendt - ville ikke flyet falle rett ned, men fortsette som et seilfly i ca. 20 mil. I motsetning til hva du kanskje forestiller deg, ville et tungt fly "seile" lengre enn et lettere fly.

 

REDD FOR BRANN I EN MOTOR?

Det KAN oppstå brann i en motor. Det finnes instrumenter som straks vil varsle om dette, og i så fall kan flygerne sprøyte brannslukningsvæske inn i motoren slik at brannen isoleres og slukkes, og motoren settes ut av funksjon.

 

REDD FORDI FLYGEREN SER SÅ UNG OG UERFAREN UT?

Da er det trygt å vite at flygeren har 12 års utdannelse - og at det stilles store opptakskrav både når det gjelder fysisk og psykisk helse. Det finnes også strenge regler for hvor lenge og hvor mange landinger flygere kan ha uten å hvile. De gjennomgår grundige helsesjekker med jevne mellomrom, og kravene til avhold fra alkohol er meget strenge.

 

REDD FOR AT DET SKAL BLI BRANN INNE I FLYET?

Det er lite sannsynlig, alt i kabinen er laget av brannsikkert materiale.

 

REDD FOR AT FLYET SKAL KOLLIDERE MED ET ANNET FLY I LUFTEN?

På og nær flyplassene er det flygelederne i kontrolltårnet som bestemmer når og hvor flyene skal fly og gir nødvendige beskjeder til flygerne. I kontrolltårnet er der også radar hvor flygelederne kan følge flyet så lenge det befinner seg i deres kontrollområde. De har et nummer på hvert fly slik at de ser hvilket fly som befinner seg hvor, og de vet hvilken retning flyet flyr i, hvor fort det flyr og hvilken høyde det har.

 

REDD FOR AT FLYET DITT KAN FLY SEG VILL?

Noen passer på det også, kapteinen flyr på radar og følges av flygeledere fra kontrollsone til kontrollsone.

 

REDD NÅR DU HØRER AT LYDEN I MOTOREN FORANDRER SEG?

Når flyet er kommet opp i marsjhøyde, trenger det ikke så mye motorkraft, og lyden i motoren vil forandre seg. I blant hender det at flygeren får beskjed om å gå litt opp eller litt ned under flyturen, da vil også lyden forandre seg. Når flyet begynner å gå ned, endres også lyden.

 

Her er de gode rådene

 

Ta deg god tid når du skal ut og fly. Har du liten tid, øker stressnivået - og redselen. Redselen øker også om du er sliten eller trett.

 

Sitt så langt fram i kabinen som mulig. Det er mest behagelig fordi der er mindre lyd og bevegelse.

 

Er du svært redd og flyr svært sjelden kan medikamenter (f.eks. valium) virke beroligende. Men vil du lære å mestre flyskrekken din, er ikke dette noen god løsning på sikt. Du bør også være klar over at du tåler mindre alkohol i et fly enn på bakken. Ved 2 500 meters høyde, vil reaksjonen på to drinker tilsvare tre ved havets overflate.

 

Kaffe og te kan gi deg hjertebank, så drikk heller vann, juice eller brus.

 

Lær deg en avslappningsteknikk, f.eks. autogen trening, og praktiser den når redselen kommer. Å puste dypt og rolig hjelper også.

 

Snakk med folk rundt deg, det virker avledende på redselen.

 

Det er ikke flygingen som er farlig, men fantasibildene dine. Ikke gi deg din egen skrekkfilm i vold, men gjør noe for å komme over flyskrekken.

 



Erna Solbergs nikkedukke

 

Mot slutten av forrig uke utnevnte Erna Solberg sin partikollega Osmund Kaldheim til  direktør for Integreringsdirektoratet. Og det er grunn til å sette et stort spørsmålstegn til utnevnelsen når man vet at Kaldheim ble valgt foran assisterende direktør i Utlendingsdirektoratet, Manuela Ramin Osmundsen.

 

Solberg utviser stor arroganse når hun i begrunnelsen av valget sier at hun valgte Kaldheim på grunn av hans brede kompetanse og politiske kvalifikasjoner. Manuela Ramin Osmundsen har i flere år vært leder for SMED (Senter mot etnisk Diskriminering), og hennes faglige kompetanse gjorde henne til et selvskreven valg. Men Erna Solberg viser nok en gang at hun ikke er redd for å gjøre både tvilsomme og rare valg. At hun prøver å forsvare utnevnelsen med at Osmund Kaldheims bakgrunn var utslagsgivende, gjør det hele bare latterlig. Kaldheims bakgrunn er som direktør for innholdsdprosjekter i Telenor, og som ansatt i Geelmuyden.Kiese, der han var daglig leder de siste to årene. Han har også vært ordfører i Fet Kommune i 1995 – 1999. Han har høyreboka i orden, men kvalifiserer det ham til jobben som direktør for Integreringsdirektoratet? Jeg tror ikke det!

 

På meg virker det som Erna Solberg trenger en nikkedukke fra eget parti som ikke utfordrer henne på autoritet. Alt i alt er det bare å konstantere at viljen til å få Integreringsdirektoratet til å fungere ut fra et humanistisk ståsted ikke er til stede.


hits